fredag 22 januari 2010

Fisksoppa med saffran


(Ca. 4 portioner)

Serveras förslagsvis bröd i mindre bitar.
Jag serverade med två olika sorters bröd:
Ost respektive pesto (pestobrödet passar nog bättre till annat dock...) inbakat i halvgrovt bröd.

Ingredienser:

1,5 l Vatten
1 Fiskbuljongtärning
2-3 morötter
3 stora, 4 mellan eller 5 små potatisar
200g Sej/Torsk
(jag använde sejfilé i block som jag skar som i tärningar när den tinat litegrann, för att få stora bitar)
3 msk krossade tomater alt. lite tomatpurré
Salt
Citronpeppar
En liten nypa saffran
1/2-1 dl räkor
2 tomater
Purjolök


-Häll upp en del av vattnet + fiskbuljongen i en kastrull och koka upp.
-Skiva morötterna och tärna potatisen och låt koka några minuter i buljongvattnet.
-Tillsätt tomatpurré, lite citronpeppar, salt, saffran och sedan resten av vattnet.
-Lägg i fiskbitarna och låt koka upp.
-När fisken är genomkokt tillsätter du räkor, tomater (tärnade) och purjolöken (skär gärna stora bitar).
-Koka, men inte för länge, för då kan tomaterna och purjolöken skall tappa spänsten!
-Smaka av med kryddorna.


Receptets historia:
Det var i förrgår när kylen var ganska tom, men ingredienserna verkade passa bra till en soppa. Jag hann aldrig med att baka lussekatterna i år, så min saffran fanns kvar. Jag tycker att saffran passar väldigt bra till fisk, så jag var tvungen att pröva detta i en soppa. Smaken blev mjuk och härlig, och brödet till blev som pricken över i! Ostbrödet passade allra bäst. Pestobrödet var inte helt överens med fisken dock... Min man fick vara testperson när han kom hem, och han gillade smakerna skarpt. Denna rätt är både lätt och god!

2 kommentarer: