söndag 17 maj 2009

Varma fruktgömman (snabba efterrätten)

(4-5 portioner)
Servera gärna kall vaniljglass till den varma efterrätten.

Ingredienser:
2 Äpplen
2 Bananer
ca. 1/2 dl Hasselnötter
(hela eller grovhackade)
3 msk Smör/Margarin
Ströbröd

Tillagning:
-Sätt ugnen på 175-200c.
-Smöra en ugnsform/pajform.
-Lägg i skivat äpple och skivad banan. (Skivar du bananen i fyra delar på längsen kan du lägga bananerna som ett propellermönster i formen ovanpå äpplena.)
-Strö hasselnötterna över frukten.
-Lägg små kligcar smör/margarin här och där över frukten.
-Strö ganska mycket ströbröd över altsammans.
-Låt stå i ugnen tills det kokar i formen, men inte så länge att bananderna blir för blöta. Endast några minuter. Du känner på lukten när det börjar lukta varm banan, då är det klart.

Receptets historia:
I går skulle vi plötsligt fika kl 16.00 och jag skulle sätte på kaffe. Vi hade besök men inget fikabröd. Jag var tvungen att hitta på något snabbt som bara den, och det vi hade hemma i fruktväg var äpple och bananer. Jag slängde ihop det jag tyckte skulle passa bra ihop och chansade på att det skulle gillas av besöket. Som tur var fanns glass i fryse att ha till. Alla sade att det var jättegott, så jag tog med receptet här, utifall någon får oväntat besök och skåpen är tomma på fikabröd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar