måndag 18 januari 2010

Snabba frestaren (variant av varma fruktgömman)

(Ca 4 personer)
Serveras fördelaktigt med vaniljglass.

Ingredienser:
2 päron
2 äpplen


Lite smör till formen
3 smk smör till stekpannan
1/2 dl hasselnötter, eller andra nötter
2 dl Havregryn
1,5 dl Socker

Lite ljus sirap (ca. 2 msk)
Lite grädde (ca 2 msk)

-Lägg en klick smör i en pajform. Ställ in i ugnen som du precis satt på 225 c.
-Skiva frukten.
-Ta ut formen med det smälta smöret och lägg i fruktskivorna.
-Hacka nötterna.
-Lägg en klick smör i en varm stekpanna och häll i havregryn, nötter.
-Sedan socker, lite sirap och grädde.
-När det smält ihop till en knäckig röra har du ut det ovanpå frukten i formen.
-In i ugnen några minuter.

Gott att äta när det fortfarande är varmt.

Receptets historia:
Min svärfar dricker aldrig kaffe utan något till, och vi har sällan kaffebröd hemma. I detta fall dök han upp och jag hade knappt något hemma, förutom dessa ingredienser som blev en akuttillverkad efterrätt. Jag har gjort något liknande tidigare, men denna blev mitt i prick! Både knäckig och fräsh i smaken tycker jag själv.

2 kommentarer:

  1. ...var det lite som en "smakupplevelse" kanske?

    SvaraRadera
  2. Hahaaa! Ja, det kan man verkligen säga!! Samma grej liksom... ;-)

    SvaraRadera