onsdag 3 februari 2010

Smakupplevelsen

Min lillasyster brukade tillsammans med sin väninna experimentera i köket för att skapa och få fram den bästa smakupplevelsen. De lyckades en dag uppnå ett fantastiskt resultat! De hade testat med allt från mariekex med marshmallows i mikron till varianter av muffins med olika sorters kreativa idéer till extrainnehåll.
Varje gång de hittat på något nytt blev jag den välsignade försökskaninen, och jag blev på så vis mätaren på hur god deras "smakupplevelse" (som de kallade alla sina mästerverk) verkligen var.

Denna speciella dag, då de ansåg att de verkligen lyckats utöver det vanliga, bjöd de in familjen till storfika i vardagsrummet. Jag satte mig i soffan och tog en stor tugga av den nybakade chokladmuffinen med marshmallowfyllning. Efter några tuggor, njutandes av den goda smaken, skulle jag ta en slurp kaffe. Precis då sades något vid bordet som jag uppfattade som väldigt komiskt, och mitt plötsliga skratt fick mig att andas in kaffet, ner i vrångstrupen. Mitt skratt förbyttests till ett ynkligt host och ett litet tyst men säkerligen väl märkbart gurgel. Lite kaffe landade på fina mattan och jag fick skynda mig till köket och soptunnan under diskbänken i vilken jag hulkade upp hela den fantastiska smakupplevelsen.

Jag hade inte märkt då att både min lillasyster och hennes väninna sprungit med mig hela vägen till soptunnan. De böjde sig liksom över soptunnan, precis som jag, och jag märkte dem först när de frågade:
"Var inte smakupplevelsen god?"
De tror mig fortfarande inte när jag säger att det var deras bästa smakupplevelse någonsin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar