onsdag 16 februari 2011

Gotlandslimpa


(3 st runda eller avlånga bröd)

Detta brödet görs i två omgångar. Du kan börja med del 1 på morgonen och sedan göra del 2 på kvällen och få nybakt bröd till kvällsmaten, eller låta del 1 stå över natten och sedan göra klart brödet på morgonen.

Ingredienser:

Del 1:
7 1/2 dl vatten kokas upp
1 ms ättika (matättika = 3%, se anvisningar på flaskan hur du späder ättikan)
1 tsk salt
9 dl rågsikt

-Koka upp vattnet och häll i en bunke. (Jag använder vattenkokare)
-Häll sedan i ättikan och saltet.
-Blanda ner rågsikt, lägg över en bakduk och låt sedan stå i rumstemperatur några timmar under dagen, alternativt låt stå över natten.

Del 2:
1 1/2 mks pomeransskal (Jag är inte så förtjust i den smaken, så jag har uteslutit denna ingrediens.)
1/2 smk anis + fänkål
1 msk brödsirap (eller vad slags sirap du har hemma)
50g jäst
1/2 dl fingervarmt vatten + 1 tsk salt
ca 1 l vetemjöl

Pensling:
Kaffe + sirap

-Blanda i kryddor (pomerans, anis, fänkål) samt sirap i degen. (Har du hel anis och fänkål så rekommenderar jag att du krossar den litet.)
-Smula ner jästen i fingervarmt vatten + salt och rör tills jästen löst sig i vattnet. Häll sedan ner i degblandningen.
-Tillsätt vetemjölet och rör degen tills den blir lite blank.
-Låt jäsa i 30 min.
-Ställ under tiden ugnen på 200c
-Baka ut på bakbord och gör tre runda kakor eller tre avlånga bröd. Lägg på bakplåtspapper på plåt och låt jäsa ca 20 min. (Jag brukar ställa plåten på spisen då värmen från ugnen hjälper bröden att jäsa.)

ca 40 min
200c


-Grädda bröden i ca 40 minuter, eller (om du har stektermometer) tills de nått en inre temperatur av 98c.
-Pensla bröden ordentligt med kaffe + sirap direkt då du tagit dem ut ur ugnen.
-Låt svalna inlindade i bakduk.

Receptets historia:
Jag satt med mammas gamla receptlåda och letade efter något brödrecept som verkade bra. När jag tittat igenom alla sparade receptlappar och stängde lådan så såg jag att hon hade skrivit något på undersidan... Där stod detta recept på gotlandslimpor. Det lät så spännande med kaffepensling, så jag började genast med degen. Bröden blev ljuvligt goda! Jag vill helst inte avslöja det, men jag och min man åt upp mer än ett halvt bröd på mindre än 5 minuter... Nu står det ännu en deg nere i köket och jäser. Detta blev ett riktigt toppenbröd! Själv tycker jag att det passar bäst med philadelphiaost och parmaskinka. En riktig smakretare!

1 kommentar:

  1. Vilka fina gotlandsbröd! Och med kaffepensling också! Blir pepp på brödbak!

    SvaraRadera