onsdag 16 februari 2011

Kristines Fikonmarmelad


Smakrikt tillbehör till ost, eller som pålägg.

Ingredienser:

1 påse torkade fikon (250g)
1/2 dl torkade aprikoser
1/2 dl russin
1 kanelstång
1 lagerblad
1 stjärnanis
1 dl portvin
1 1/2 dl rött vin
1 dl vatten
1/2 dl svarta vinbär
1 msk balsamvinäger
skal och juice av 1/2 lime
2 dl socker


Del 1:
-Skiva fikon och aprikoser.
-Blanda med resten av ingredienserna, förutom sockret, i en kastrull.
-Låt stå och dra i rumstemperatur ca 8 timmar.

Del 2:
-Koka upp marmeladen på svag värme. Låt småkoka i 10 minuter.
-Tillsätt sockret och låt koka i ytterligare 15 minuter.
-Häll upp i en väl rengjord burk.

Receptets historia:
Varje lucia brukar jag, min man och vår vän Kristine bjuda in grannarna på lucia-mys. I år hade Kristine letat upp detta recept i en gammal tidning och gjort en provomgång för att se om det blev gott. (Receptet kommer ursprungligen från Grinda Wärdshus.) Jag gick över till henne för att planera lite inför luciamyset, och då bjöd hon mig marmeladen på rostat bröd med vällagrad cheddarost...
Jag blev alldeles stum av förundran över den ljuvliga smaken. Detta är i särklass den godaste marmeladen jag någonsin smakat!

1 kommentar:

  1. Den där marmeladen har jag provat, en riktig smakupplevelse vill jag lova!

    SvaraRadera